Dante Alighieri – Pakao – pripreme za maturu
Obrazovna postignuća prema Ispitnom katalogu za državnu maturu: interpretirati: Dante Alighieri, Božanstvena komedija, Pakao
Dante Alighieri (1265. – 1321.)
Božanstvena komedija (1307. -1321.)
književna vrsta: alegorijski ep
naziv: U srednjem se vijeku komedijom nazivalo pripovjedno djelo u stihu napisano svima razumljivim jezikom koje je započinjalo tužno, a završilo sretno. Izrazom božanstvena ističe se uzvišenost sadržaja.
tema: vizija pakla, čistilišta i raja
kompozicija:
- sastoji se od tri dijela: Pakao, Čistilište, Raj (trodijelna struktura)
- svaki dio sadrži 33 pjevanja + uvod = 100
- strofa – tercina
Danteovo trodnevno putovanje – kao srednjovjekovna vizija zagrobnog života – započinje u mračnoj šumi gdje se izgubio. Susreće tri zvijeri koje, prijeteći mu, zaustavljaju njegovo kretanje do trenutka kada se pojavljuje Vergilije, rimski antički pjesnik, koji ga vodi kroz pakao i čistilište. Kroz raj ga vodi Beatrice koja, saznavši da se izgubio u šumi, šalje Vergilija da ga vodi.
Simbolika
simbolika brojeva: 3– mističan broj (tri dijela, tercina, 33 pjevanja, tri ga zvijeri napadaju u uvodnom dijelu, broj Svetog Trojstva), 100 – savršen broj
Dante– simbol grješnog čovječanstva
Beatrice- simbol milosti i mudrosti, simbol božanske objave
Vergilije – simbol razuma i mudrosti
tamni kraj – čovjekov zemaljski život ispunjen grijesima i zabludama
brijeg u svjetlosti – put koji vodi izvršenju dobrih i plemenitih djela
tri zvijeri – tri ljudske strasti: pantera – sladostrašće, porok mladosti, svirepi lav – vlastoljublje, gladna vučica –pokvarenost, koristoljublje
Pakao Dante Alighieri – Pakao – pripreme za maturu
Dante i Vergilije ulaze u predvorje pakla u kojem ose i obadi bodu mlitavce. U paklu Dante susreće mnoge likove iz povijesti, mitologije, filozofije, književnosti, politike. Iako kritizira grijehe i poroke, pjesnik razgovara s grješnicima, suosjeća s ljubavnicima, žali nekrštene, boji se demona i čudovišta, nesretan je zbog patnji na koje nailazi…
Pakao je mrak bez svjetla, zagušljiv prostor ispunjen plačem, jaucima, psovkama, proklinjanjem, prostor pun blata, kamenja, vatre i leda, krvi, vrele smole kojim lutaju gole i ispaćene duše grješnika praćene mučenjem demona i čudovišta. Iz pakla nema spasa i duše su osuđene na vječnu patnju.
To je slika zemaljskog svijeta, poroka i izopačenosti – prikaz svih zala koja prate ljudski rod: pokvarenost, neumjerenost, krivovjerstvo, laskanje, varanje, licemjerje, izdaja…
Dante Alighieri – Pakao – pripreme za maturu Pakao ima oblik lijevka s 9 krugova:
- limb
- grješni ljubavnici i preljubnici
- proždrljivci
- škrtci i rasipnici
- srditi
- krivovjerci
- nasilnici
- oni u koje se nema povjerenja
- izdajnici
Što je krug niži i uži, to je grijeh veći.
Vergilije i Dante dolaze do dna svijeta, do najužeg dijela pakla gdje prebiva đavo, Lucifer.
Putovanje kroz pakao – proces buđenja čovjekovog buđenja – čovjek treba upoznati samoga sebe i biti svjestan svih grijeha koje u sebi nosi te se razumom boriti protiv zla.
Čistilište Dante Alighieri – Pakao – pripreme za maturu
– duše se čiste od 7 grijeha. Raspoređene su u 7 različitih krugova. Nakon čišćenja lete prema nebu. Na vratima raja stoji anđeo (simbol ispovjednika) i drži mač (simbol pravde).
Raj
– Dante se oprašta od Vergilija te se, očišćen od grijeha, nalazi na cvjetnoj livadi. Tada se pojavljuje Beatrice. Raj čine 9 nebesa koja se vrte oko Zemlje. U njemu se nalaze dobre i svete duše učenih ljudi, pravednih vladara… Na kraju Dante moli Djevicu Mariju za čiste osjećaje i za zaštitu od zemaljskih grijeha. Pjevanje završava stihovima o ljubavi koja sve pokreće.
Dante Alighieri – Pakao – pripreme za maturu srednjovjekovna obilježja
- oblik alegorijske vizije
- razvrstavanje grješnika u skladu s kršćanskim shvaćanjem grijeha
- srednjovjekovna simbolika brojeva
- odanost crkvi, Dante misli da je ovaj život žalostan i da je priprema za neki budući život
humanistička obilježja:
- narodni jezik ( firentinsko narječje koje je poslužilo kao temelj talijanskom književnom jeziku)
- kritičnost – kritika Crkve i njezinih dostojanstvenika – njihove pohlepe za zlatom, krivi ih za anarhiju i zlo u državi, smatra da bi papa trebao biti dobar, ispravan i nepodmitljiv čovjek; kritika poremećenog reda stvari u svijetu i ljudskom životu
- uzdiže čovjeka od tmine do ideala
- ističe čovjekovo dostojanstvo, veličinu ljudske prirode i čovjekovu težnju za slobodom