Riješi kviz, ponovi humanizam i predrenesansu i pripremi se za maturu.
Kviz: Humanizam i predrenesansaVremensko ograničenje: 0
Quiz-summary0 of 13 questions completed Pitanja:
Information
Riješi sljedećih 13 pitanja, ponovi humanizam i renesansu u eruropskoj književnosti i pripremi se za maturu. You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again. Kviz se učitava You must sign in or sign up to start the quiz. You have to finish following quiz, to start this quiz: Rezultati0 od 13 pitanja je odgovoreno točno Vaše vrijeme: Vrijeme je isteklo Dostigli ste 0 od 0 bodova, (0) Categories
|
Humanizam i predrenesansa
trajanje – 13. i 14. st
značajke – razvoj građanstva djeluje na stvaranje novoga pogleda na svijet
- čovjek je aktivan, radoznao, želi uživati u ovozemaljskom životu, kritičan je-provjerava i istražuje postojeće spoznaje
- književnost- napuštanje alegoričnosti, didaktičnosti, moraliziranja
- zanimanje za čovjekov unutarnji svijet, ljepotu prirode, ovozemaljski život
prostor – Italija, Španjolska, Francuska
književne vrste: epovi, lirske pjesme, satire, epigrami, pripovijetke, komedije, poslanice
Humanizam i predrenesansa: predstavnici
Dante Alighieri (1265. – 1321.), Božanstvena komedija
- alegorijski ep, sastoji se od tri dijela: Pakao, Čistilište, Raj
- svaki dio sadrži 33 pjevanja + uvod = 100
- strofa – tercina
- simbolika brojeva 3- mističan broj (tri dijela, tercina, 33 pjevanja, tri ga zvijeri napadaju u uvodnom dijelu, broj Svetog Trojstva), 100 – savršen broj
- Danteovo trodnevno putovanje – kao srednjovjekovna vizija zagrobnog života – započinje u mračnoj šumi gdje se izgubio. Susreće tri zvijeri koje, prijeteći mu, zaustavljaju njegovo kretanje do trenutka kada se pojavljuje Vergilije, rimski antički pjesnik, koji ga vodi kroz pakao i čistilište. Kroz raj ga vodi Beatrice koja, saznavši da se izgubio u šumi, šalje Vergilija da ga vodi.
simbolika
Dante– simbol grješnog čovječanstva
Beatrice– simbol milosti i mudrosti
Vergilije – simbol razuma
tamni kraj – čovjekov zemaljski život ispunjen grijesima i zabludama
brijeg u svjetlosti – put koji vodi izvršenju dobrih i plemenitih djela
tri zvijeri – tri ljudske strasti: pantera – sladostrašće, porok mladosti, svirepi lav – vlastoljublje, gladna vučica –pokvarenost, koristoljublje
Pakao
oblik lijevka s 9 krugova:
- limb
- grješni ljubavnici i preljubnici
- proždrljivci
- škrtci i rasipnici
- srditi
- krivovjerci
- nasilnici
- oni u koje se nema povjerenja
- izdajnici –
- Lucifer
Što je krug niži i uži, to je grijeh veći.
srednjovjekovna obilježja
- oblik alegorijske vizije
- razvrstavanje grješnika u skladu s kršćanskim shvaćanjem grijeha
- srednjovjekovna simbolika brojeva
humanistička obilježja
- narodni jezik ( firentinsko narječje koje je poslužilo kao temelj talijanskom književnom jeziku)
- kritičnost – kritika Crkve i njezinih dostojanstvenika, kritika poremećenog reda stvari u svijetu i ljudskom životu
- uzdiže čovjeka od tmine do ideala
- ističe čovjekovo dostojanstvo, veličinu ljudske prirode i čovjekovu težnju za slobodom
- antički uzori (Vergilije, mitologija)
- svjetovna tematika
Francesco Petrarca (1304. – 1374.), Kanconijer
pjesnička zbirka koja se sastoji od 366 pjesama, uglavnom soneta (317), a središnji motiv soneta voljena je žena Laura. Zbirka je nastajala od 1330. do njegove smrti, a pjesme su raspoređene tako da kronološki prikazuju tijek pjesnikove ljubavi – od čisto fizičke do potpuno duhovne.
Struktura
dva dijela:
1.pjesme ispjevane za Laurina života – rane pjesme otkrivaju Petrarcu kao pjesnika pogođenog svom snagom zaljubljenosti, ali postaje jasno da on nikada neće uspješno zavesti svoju damu jer je ona, nažalost, već u braku. Bori se s ljutnjom, zaljubljenošću, boli, ushitom, koji se isprepliću s pokušajima prihvaćanja sudbine i religioznim osjećajima. U kasnijim pjesmama iskazuje strah i zlokobne slutnje Laurine smrti.
2. pjesme ispjevane nakon Laurine smrti – osjeća duh njezinog povratka, bol, beznađe, užas,
svaka godina koja prolazi obilježena je pjesmom godišnjice pa čitatelj zna kada je prošlo šest, deset, osamnaest godina.
Teme i motivi:
- Laurina ljepota, vrline i postupci: slavi Laurinu anđeosku ljepotu, divi se njezinoj zlatnoj kosi, očima, rukama, otmjenom držanju, krjeposti i plemenitosti
- pjesnikovi osjećaji povezani s motivima iz prirode
- ljubav na prvi pogled
- neuzvraćena ljubav
- tjelesna ljubav kao poticaj za izražavanje osjećaja i razmišljanja
- ljubavna bol
Petrarca je povezao elemente srednjovjekovne ljubavne tradicije (viteštvo i „uljudna“ ljubav) i predrenesansnog doživljaja tjelesne ljubavi, povezao je duhovni idealizam i tjeskobu ljubavi.
stilska obilježja (petrarkistički stil)
Petrarcin sonet – sonet od dva katrena i dvije tercine pisan uglavnom jedanaestercima i najčešće rimom oblika abba abba cdc cdc ili cdc dcd
stilske
figure: antiteza, oksimoron, metafora, hiperbola, poredba, vokativi
Giovanni Boccaccio (1313.–1375.), Dekameron
- zbirka novela
Boccaccio svojim Dekameronom napušta srednovjekovno nasljeđe. Djelo je poznato po svojim nepristojnim i lascivnim prikazima svakodnevnog života, duhovitosti, kritiziranju i izrugivanju srednjovjekovnih društvenih postavki.
Započinje opisom pošasti kuge u Firenzi 1348. (uvod).
U jednoj se crkvi sastalo sedam djevojaka i trojica mladića i odlučuju otići iz Firenze i usprkos neugodnoj stvarnosti uživati u životu. Odlaze na selo i ondje krate vrijeme pripovijedajući vesele i tužne zgode. Svatko od njih treba ispričati jednu priču na temu koju mu zadaje „kralj“ ili „kraljica“. Likovi imaju alegorične uloge i simboliziraju ljudske vrline i mane što se očituje i u njihovim imenima.
Struktura
100 novela ispričanih u 10 dana, odatle naziv dekameron (deka-deset – 10 dana, 10 mladih ljudi, 10 priča svaki dan)
Svaka novela započinje najavom teme, kratkim sižeom novele, u nekoliko se rečenica iznese osvrt na dojmove o prethodnoj noveli i najavljuje pripovjedač.
Najčešće teme:
- pamet
- ljubav
- sreća
- obmana
- spolna ljubav
- religija
Srednjovjekovna obilježja
- simbolika brojeva 10 –– 7 djevojaka – 7 vrlina = 4 – četiri temeljne vrline (razboritost, umjerenost, snaga, pravda) 3 – teološke vrline (vjera, nada, ljubav)
Renesansna (humanistička) obilježja
- likovi iz svakidašnjeg života, pripadaju različitim društvenim slojevima
- kritiziranje dvoličnosti, lažnog morala, gluposti
- renesansno viđenje ljubavi – ljubav je vrlina, a ne grijeh
- slobodno prikazivanje životnih užitaka i tjelesne ljubavi
- dominantne osobine: lukavost, domišljatost, mudrost, razumnost, znanje, razum, snalažljivost spašavaju čovjeka iz svih opasnosti
- čovjek mora prihvatiti život kakav jest i činjenicu da on sam kreira vlastiti život