Uređaji za praćenje oka opskrbljuju računalo podacima o kretanju zjenica korisnika u realnom vremenu. Oni se mogu nalaziti ili direktno na korisnikovom licu – naočale ili negdje na monitoru slično kao i kamera. Takvi uređaji obično se sastoje od kamere i izvora infracrvenog svijetla kojima se osvjetljavaju oči korisnika.
Iako je ova vrsta svijetla oku ljudskom nevidljiva, kamera pomoću nje dobiva jasnu monokromatsku sliku zjenica korisnikova oka tokom realnog vremena. Iz tako skupljenih podataka računalni program izvlači informacije gdje je pogled korisnika računala uperen.
Ali koja je korist od toga? Iz pogleda korisnika mogu se dobiti vrlo dragocjeni podaci o namjerama, mislima i budućim radnjama. Sve su to dobri indikatori o onome što nas zanima. Uvijek se govorilo da oči odaju čovjeka. Dakle, lako je zaključiti da će se uz pomoć struke psihologa i sociologa dobiti algoritmi koji će nam iz proučavanja kretnji oka dati objašnjenje navika, razmišljanja, i interesa korisnika računala da bismo unaprijedili komunikaciju između računala i korisnika.
Postoji bezbroj primjena, na primjer u marketingu. U studijama u kojima se pokušava pratiti utjecaj marketinške kampanje odavno se koriste takvi sustavi. Pogled korisnika jednostavno je prevažan detalj u osmišljavanju položaja, oblika i dizajna oglasnih jedinica.
Za ljude koji se ne mogu koristiti rukama ili su potpuno ili djelomično paralizirani praćenje oka može biti rješenje za korištenje računalom, za pomicanje mišem pa čak i čitanje teksta.
Iako ovakvi uređaji za praćenje oka postoje već neko vrijeme među znanstvenicima i istraživačkim projektima, tvrtke ubrzano tragaju za komercijalnim rješenjima koje bi mogli izbaciti na tržište po prihvatljivim cijenama.
Jedna takva tvrtka je i Tobii. Nedavno su izašli s modelom uređaja za praćenje oka Tobii EyeX po nevjerojatno niskoj cijeni od 139$ s ciljem da promoviraju takve proizvode i potaknu programere igara da uključe uređaj u izradi svojih programskih rješenja.
Za usporedbu takvi uređaji koji se koriste u naučno istraživačkoj zajednici dostižu cijene i do 20000$.
Ima puno potencijala za korištenje ovog inovativnog proizvoda u video igrama. U popularnim pucačkim igrama u prvom licu pogled oka može kvalitetno zamijeniti računalnog miša prilikom ciljanja ili zumiranja što bi sasvim sigurno dovelo do velike promjene i poboljšanja igrivosti.
Osim računalnih igara postoji još niz aplikacija ovog futurističkog proizvoda. Na primjer pametne naočale. Puno ljudi misli da Google glass već sada prati oči korisnika, međutim to nije slučaj. Ipak ne bi bilo čudno vidjeti već slijedeću generaciju pametnih naočala koje bi imale takvu mogućnost. Automatsko skrolanje kada pogledom dođemo do kraja teksta ili poboljšana navigacija sigurno ne bi bili na odmet. Pojavila se i nadogradnja za Oculus Rift, poznati headset za virtualnu stvarnost koji sada uključuje uređaj i softver za praćenje oka. Kada već nešto nosimo na glavi zašto ne bismo iskoristili maksimum iz toga.