Sofoklo Antigona primjer eseja na državnoj maturi 2.
Sofoklova drama Antigona nastala je u klasičnom razdoblju antičke grčke književnosti. Zbog tragičnoga sukoba, tragične junakinje i njezinoga tragičnog završetka Antigona je tragedija. Antigonu, Edipovu kćer, od rođenja prati prokletstvo Lajevoga roda. I ona će kao i njezin otac biti kažnjena zbog grijeha svojega djeda Laja. Osim ove sudbinske krivnje, Antigonina je krivnja u tome što nije poštovala Kreontovu zapovijed, nego je pokopala brata koji je smatran izdajnikom i tako došla u izravan sukob sa zakonodavcem. Sofoklo Antigona primjer eseja na državnoj maturi 2.
Dramski sukob između Antigone i Kreonta u ulomku ujedno je i sukob na kojem se temelji cijela drama. Antigona se držala božanskog zakona, svoje moralne obveze da pokopa člana obitelji. Dakle, sukob je to između zakona koji nalažu bogovi i zakona koji je propisao čovjek, a koji ne mora uvijek biti u skladu s božanskim. Antigona je u svojim postupcima vođena načelom ljubavi prema bratu i obitelji, a Kreonta vodi privrženost domovini i mržnja prema neprijatelju: „Al’ dušman nikada, ni mrtav, nije drag! „ Sukob između Antigone i Kreonta sukob je pojedinca i vlasti. Građani Tebe ne slažu se s Kreontom i misle ono što Antigona ostvaruje, ali se boje kazne i zato šute. („Ti svi bi rekli, da se njima sviđa to,/Kad jezika im dašto ne bi vezo strah.“)
Samo se Antigona neustrašivo suprotstavlja Kreontu svjesna da čini pravednu stvar i prihvaća bilo koju kaznu. Kreonta vodi načelo da se postavljeni zakoni trebaju poštovati bez iznimke i da svatko tko prekrši zakon, mora biti kažnjen. Svoj zakon stavlja iznad božjeg. Budući da ova dva lika imaju potpuno suprotan sustav vrijednosti i da su vođeni suprotnim načelima, njihov sukob ne može biti razriješen. Ne poštujući zakone i načela kojih se drži onaj drugi, oboje moraju biti kažnjeni: Antigona prema ljudskom, Kreontovom zakonu, Kreont prema božjem zakonu.
Kreont je Antigonu živu zatvorio u grobnicu („Pa siđi dolje, ljubi ih, kad ljubit već Ti moraš!“) gdje je počinila samoubojstvo. Njezin zaručnik Hemon, Kreontov sin, vidjevši da je mrtva, također počini samoubojstvo. Kada je saznala da joj je sin mrtav, umire i Euridika. Kreont se, uplašen zbog Tiresijinog proročanstva da će svoj grijeh platiti smrću člana obitelji, pokaje, ali kasno.Ostaje sam i bez nade u nastavak svoje obiteljske loze, svjestan da je skrivio smrt sina i žene.
Ovi događaji u gledatelju izazvaju strah i suosjećanje. Jaka emocionalna napetost koju izazivaju stradanja glavnoga lika i njegova konačna moralna pobjeda gledatelja dovode do katarze, odnosno pročišćenja. Antigona, držeći se svojih ideala i unaprijed već prokleta Lajevim prokletstvom, u gledatelju pobuđuje osjećaj sažaljenja. Ona u gledatelju također izaziva i divljenje zbog svojega idealističnog pogleda na svijet, svoje hrabrosti u suprotstavljanju jakom vlastodršcu i zakonodavcu, zbog nepokolebljivosti u ostvarenju svojih načela.
Smrću glavne junakinje i kažnjavanjem Kreonta na samoću ostvaruje se ideja ove tragedije: čovjek treba zakone bogova pretpostaviti svojim zemaljskim, promjenjivim i prolaznim. Nametanje ljudskog zakona vodi u torturu i izaziva pobunu. Ne poštujući moralna načela, u svojoj sebičnosti i pohlepi za vlašću, čovjek u konačnici ostaje sam i propada.I danas postoje nepravedni zakoni krojeni protiv etičkih načela. Te su zakone donijeli ljudi da bi ostvarili svoje ciljeve, a ne opće dobro.
I danas postoje totalitarna društva gdje je pojedinac nemoćan u odnosu na vlast, a oni koji se pobune bivaju kažnjeni iako su u etičkom i ljudskom smislu u pravu. Postoji također i ona šutljiva većina koja se ne buni i prihvaća nepravdu. Na sreću, i danas postoje Antigone, idealistične i hrabre koje će vođene ljubavlju ovaj svijet činiti toplijim i pravednijim mjestom.
576
polazni tekst, smjernice, upute
Sofoklo Antigona primjer eseja na državnoj maturi 1.
Sofoklo Antigona primjer eseja na državnoj maturi 2.